الگوی اسلامی- ایرانی در ساخت و سازها اعمال نمی شود

| تاریخ ایجاد:1393/9/15 |تعداد بازدید: 769

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید براعمال الگوهای اسلامی- ایرانی در ساخت و ساز شهرهای کشور، عنوان کرد: با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر اعمال الگوی‌های ایرانی- اسلامی در ساخت و ساز شهرها، طراحی ساختمان‌های دولتی و عمومی مورد رضایت نیست.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، سید احسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از طراحی ساخت و ساز در شهرهای کشور، گفت: متاسفانه، امروز ساخت و ساز در کشور ایران اسلامی ما بر گرفته از متدهای غربی است و شاهد ادغام طرح‌های سنتی با متدهای غربی هستیم. این طراحی‌ها خلاف نظر مقام معظم رهبری در خصوص داشتن شهرهایی با نمادهای ایرانی- اسلامی است.

 

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد:  ما کشور اسلامی هستیم و تلاش داریم الگوی مناسبی برای اشاعه دین مبین اسلام باشیم. به همین منظور باید ساختمان‌ها و طراحی شهری ما به گونه‌ای باشد که اهداف ما را به دنیا نشان دهد. معتقدیم باید تمام ساختمان‌ها یا حداقل  ساختمان ‌های عمومی کشور بر اساس مبانی اسلامی ساخته شود.

 

به گفته این نماینده، باید در ساختمان‌های و شهرسازی‌ها ضمن در نظر گرفتن متد و تکنولوژی جدید، باید طراحی‌های به گونه‌ای باشد که شاهد نمود و نماد ساختمان‌های قدیمی که الگوی درست معماری ایرانی- اسلامی است، را در ساختمان‌های جدید شاهد باشیم.

 

علوی تاکید کرد: اما امروز می بینیم که طراحی‌ ساختمان‌ها خلاف اهداف ماست و شاهد رشد ساختمان‌های شیشه‌ای  هستیم که  که کاملا با فرهنگ و با شرایط ممکلت اسلامی در مغایرات است و سنخیتی با معماری ایرانی- اسلامی ندارد.

 

وی با بیان اینکه ما در این زمینه می‌توانیم از طراحی ساختمان‌های قدیمی کشور الگو برداری کنیم، اظهار داشت: ساختمان‌های قدیمی هم از استحکام و پایداری مناسبی برخوردار بودند و هم طراحی‌شان بر گرفته از متد غربی نبود. اما متاسفانه امروز به دلایل مختلف از الگوی‌های داخلی فاصله گرفتیم و به سمت متدهای غربی متمایل شدیم.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اعمال معماری ایرانی- اسلامی در ساخت و ساز شهرها، گفت: با وجود تاکید رهبری، شاهد تغییر سریع و گسترده در این زمینه نبودیم و ساخت و سازها رضایت بخش نیست.

 

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌های متولی اصلی اعمال الگوی ایرانی- اسلامی در طراحی ساختمان‌ها و شهرسازی است و باید معماران را ملزم به تبعیت از الگوی ایرانی اسلامی کنند.

 

نماینده مردم سنندج و دیواندره اظهار داشت: این الگوها باید در تهران با دقت و وسواس بیشتر اعمال شود. چرا که از همه اقشار و کشورها به پایتخت ایران سفر می‌کنند و باید الگوی ایرانی- اسلامی با دقت بیشتر در این شهر اعمال شود که متاسفانه تهران فاصله زیادی با الگوی‌های معماری ایرانی- اسلامی دارد.

 

عضو کمیسیون عمران با اشاره به نقش دانشگاه‌های در اشاعه الگوی ایرانی- اسلامی گفت: دانشگاه‌های به عنوان مهم‌ترین نهاد آموزشی است باید در زمینه تحقیق و پژوهش، معماری ایرانی- اسلامی فعال تر باشد. هر چند که این تحقیقات در حال حاضر صورت می‌گیرد اما باید این الگوها جدی‌تر تدریس شود و به عنوان واحد درسی مهم در چارت دانشجویان معماری قرار گیرد.



نظرات ارسال شده

ارسال نظرات

ارسال نظر

باز خوانی

کد داخل تصویر را وارد کنید

ساختمان نظام مهندسی ساختمان رفسنجان