گزارش عملكرد سازمان نقشه‌برداری كشور در یك سال اخیر

| تاریخ ایجاد:1393/9/10 |تعداد بازدید: 921

طی نشست صمیمانه‏ای با کارکنان، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، به‌طور فشرده گزارش عملکرد  سازمان نقشه برداری کشور در یک سال اخیر را ارائه‌نمود.

روز هشتم آذرماه سال‌جاری، سالن هفتم تیر سازمان نقشه‌برداری کشور پذیرای جمعی از کارکنان، روسای ادارات، مدیران، معاونان، و رئیس این‌سازمان بود که تحت عنوان «نشست صمیمانه‌ی رئیس سازمان با همکاران ارجمند» گردهم‌ آمده‌بودند.

در ابتدای این‌نشست، آقای دکتر آزموده‌اردلان، رئیس سازمان نقشه برداری کشور یادآورشد که سال پیش، روز نهم آذرماه طی مراسم معارفه به‌‌این‌سازمان آمدم، و پس از مدتی که صرف آشنایی با امور اجرایی شد، برنامه‌هایی تدوین‌گردید و به‌اجرادرآمد، که اینک به‌طور فشرده رئوس آن‌ها را درقالب گزارش یک‌ساله ذکرمی‌کنم.

از موارد آینده‌نگرانه‌ی قابل اشاره، یکی ان‌است که برنامه‌‌ی راهبردی این‌سازمان تدوین‌گردیده‌است؛ و در جلسات تهیه و تدوین برنامه‌ی ششم توسعه‌ی کشور، نقش سازمان نقشه‌برداری کشور در ارائه‌ی اطلاعات مکانی دقیق و بهنگام (که مورد نیاز گیرندگان تصمیم و برنامه‌ریزان عرصه‌های مختلف توسعه‌ی پایدار است) به‌درستی دیده‌شده و در آینده به‌جایگاه واقعی آن نزدیک‌تر خواهیم‌شد.

دکتر اردلان یکی از نتایج مطلوب بدست آمده از برنامه های مدون سازمان را درحوزه‌ی نظارت عنوان‌کرد و افزود: «از آذر سال 92 تا کنون 87 مورد نظارت در حوزه‌ی نقشه‌برداری به‌پایان‌رسیده‌است که این‌رقم در مقایسه با سال 91 افزایشی چشم‏گیر نشان‌می‌دهد. هم‌چنین پایان‌یافتن نظارت بر نقشه‌ی شهر‌های تهران، سیستان و. . . ؛و تعیین قوانین مربوط به تعرفه‌های نقشه‌برداری در بخش‌های خصوصی، از دیگرفعالیت‌های سازمان در بخش نظارت بوده‌است.»

رئیس سازمان نقشه برداری کشور درباره‌ی مجوزهای پرواز نقشه‌برداری تصریح‌کرد: «با افزایش تعداد مجوزهای پرواز، در بخش عکس‌برداری هوایی و استفاده از ناوگان هوایی سازمان نیز شاهد پیشرفت خوبی بوده‌ایم. به‌طوری‌که از آذرماه سال پیش تاکنون، 225 ساعت پرواز از 35 منطقه‌ی کشور صورت‌گرفته‌است که نتیجه‌ی آن تولید 000 ' 30 قطعه‌ تصویرهوایی در قالب 971 برگ نقشه بوده‌است.

از دیگر فعالیتهایی که در بخش نقشه برداری هوایی و فضایی طی یکسال اخیر انجام شد میتوان به این موارد اشاره کرد:

-        پردازش اطلاعات GPS/IMU تمامی مناطق عکسبرداری شده

-        برآورد ساعات و هزینه انجام عکسبرداری هوایی بمنظور عقد قرار داد و پاسخگویی به مراجعین

-        پیگیری انجام خرید قطعات هواپیماها و آماده پرواز نگه داشتن آنها

-        تهیه تمام اندکسهای دیجیتالی پروژه های عکسبرداری شده

-        انجام مثلث بندی هوایی طرح های مختلف اعم از حدود 3500تصویر فریمی آنالوگ و رقومی

-        رقومی سازی اندکس‏های قدیمی

دکتر اردلان وعده‌داد که در خط تولید نقشه، قصدداریم محصول نهایی سازمان نقشه‌برداری کشور را در قالب ارتوفتو ارائه‌کنیم. به‌این‌ترتیب، پس از عکس‌برداری هوایی، در زمانی کوتاه‌تر از 2- 3هفته نقشه‌ها بسرعت و در لایه‌های توپوگرافی آماده‌ی تحویل به‌مصرف‌کنندگان خواهد‌بود.

دکتر اردلان در حوزه‌ی ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی خاطر‌شان‌کرد: از ابتدای سال جاری 37 گیرنده‌ی دیگر به‌شبکه‌ی دائمی GPS کشور  افزوده‌شده‌است و نیز نرم‌افزار جدیدی نیز به‌کار‌گرفته‌شده تا جواب‌گوی نیاز نقشه‌ای کشور باشیم. یکی از متقاضیانِ اطلاعات این‌سرویس جدید، سازمان ثبت اسناد و اراضی کشور است که درحال حاضر به‌صورت آزمایشی از اطلاعات مکانی ‌نرم‌افزار تصحیحات شبکه به‌منظور تشخیص محدوده‌ی اراضی مالکان استفاده‌می‌نماید.

پردازش داده های ژئودینامیک، تعیین مدل یونسفر و ارائه آن در سایت سازمان، برنامه نویسی و آماده سازی نرم‏افزار پردازش اتوماتیک داده های GPS و پردازش داده های GPS ازفعالیتهای دیگر بخش زمینی است.

وی ضمن اشاره به‌آغاز مجدد فعالیت‌های شناورهای سازمان در آب‌های خلیج فارس، تعمیر و راه‌اندازی شناورها را با اهمیت دانست و یادآورشدکه بر توسعه‌ی فعالیت‏های آب‌نگاری در آب‌های شمال و جنوب کشور با تاکید اقدام‌ می گردد.

دکتر اردلان درباره‌ی روش جدید پردازش و تعیین ارتفاعات در سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: «برآنیم تا با کمک سرویس برخط پردازش مشاهدات ایستگاه‌هایGPS ، یک‌مبنا و مقیاس ارتفاعیِ درست و صحیح را در کشور توسعه‌دهیم.»

تهیه‌ی نقشه در مقیاس‏های مختلف، تهیه‌ی اطلس‌های موضوعی مختلف، سرویس برخط تقسیمات کشوری، استمرار فعالیت سازمان در حوزه‌ی نام‏های جغرافیایی و . . . ازجمله فعالیت‏هایی بود که در بخش کارتوگرافی از سوی دکتر اردلان به‌آن‌ها اشاره‌شد.

دکتر اردلان در این‌نشست، اهم فعالیت‌های GIS را در دوبخش معرفی‌کرد: بخش اول تولید نرم‌افزار‌های جدید در حوزه‌ی GIS ؛ و بخش دوم بهنگام‌سازی شیوه‌های مربوط به‌نحوه‌ی ارائه‌ی اطلاعاتِ برخط در این‌بخش.

بخشی از مجموع عملکرد سازمان در حوزه GIS را می‏توان به این ترتیب عنوان کرد:

-        طراحی و نصب سیستم های اطلاعات مکانی در دستگاه‏های اجرایی و سازمان‏های متقاضی

-        راه انداز ی SDI  سازمانی در راستای SDI کشوری، باهمکاری تمام مدیریت های سازمان

-        ارائه سیستم های مکانی درسیستم های همراه(تبلت ها و موبایل ها و..)

-        همکاری در پشتیبانی مکانی مدیریت بحران ملی و منطقه ای

دکتر اردلان در ادامه افزود: «سازمان نقشه‌برداری کشور طی یک‌سال علاوه بر فعالیت‏های داخلی، در عرصه‌ی بین‌المللی نیز فعال‌بوده‌است و با حضور در چندین نشست بین‌المللی، به‌عنوان نماینده‌ی جمهوری اسلامی ایران فرصت خوبی برای شناساندن و معرفی سازمان در فضای برون‌مرزی داشته‌است.»

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه این نشست افزود: سیستم مدیریت زمان و کنترل پروژه ها برای تمام قراردادها و سفارش های داخلی و خارجی سازمان راه اندازی شده و این درحالی است که در گذشته چنین سیستمی در سازمان وجود نداشت.

دکتر اردلان به فعالیتهای دیگر بخش خدمات فنی نظیر تکمیل ارائه خدمات آنلاین محصولات چاپی و رقومی سازمان نیز اشاره کرد.

راه اندازی دندانپزشکی سازمان، انعقاد قرار داد بیمه با رویکرد متفاوت نسبت به سال گذشته، راه اندازی سامانه پیامکی، بازنگری و تصویب شرایط احراز مشاغل سازمان و .... بخشی از گزارش عملکرد بخش امور اداری سازمان در این نشست بود.

گفتنی است راه اندازی سه سرورجدید در سازمان، ارتقای لینک 12 مگابیتی اینترنت سازمان به 20مگابیت، پیاده سازی سیستم نرم افزاری و .... بخشی از مهمترین امور صورت گرفته دربخش فناوری اطلاعات سازمان بود که از سوی دکتر اردلان عنوان شد.

در پایان این‌نشست صمیمانه، دکتر اردلان رئیس سازمان، به‌پرسش‌های کارکنان سازمان نقشه‌برداری کشور پاسخ‌گفت.

همچنین دکتر آزموده اردلان، علاوه‌بر قول‌های مساعد در باره‌ی رسیدگی به‌مسائل مطرح‌شده، نویدداد که در آموزشکده‌ی سازمان نقشه‌برداری کشور، دوره‌ی کارشناسی ارشد برپاخواهد‌شد که با همکاری دانشگاه تهران،ICA   (International Cartographic Association) ، و دانشگاه اشتوتگارت آلمان، از کیفیت بالایی برخوردارخواهدبود. همین‌طور برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های سازمان در عرصه‌ی آب‌نگاری، دوره‌های سازمان بین‌المللی آب‌نگاری (International Hydrography Organisation-IHO ) برگزار‌خواهد‌شد.

لازم به ذکر است موضوعاتی که در این نشست از سوی رئیس سازمان نقشه برداری کشور ارائه شد، تنها بخش مختصری از مجموع فعالیت های یکساله سازمان نقشه برداری بود که به زودی شرح کامل این گزارش به اطلاع خواهد رسید.

منبع : ncc.org.ir

 



نظرات ارسال شده

ارسال نظرات

ارسال نظر

باز خوانی

کد داخل تصویر را وارد کنید

ساختمان نظام مهندسی ساختمان رفسنجان