امانتداری ، راستگویی و وفای به عهد لازمه حضور پایدار در رقابت جهانی

| تاریخ ایجاد:1393/6/5 |تعداد بازدید: 774

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت : راستگویی ، امانتداری و وفای به عهد در امر صادرات ،سه رکن مهم و اساسی به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، مهندس اکبر ترکان در کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی که در تاریخ 1393/6/3 ، درمحل شورای مرکزی برگزار شد اظهار داشت : مهمترین مسئله در صادرات خدمات مهندسی،  پرزنت خدمات مهندسی است که باید آن را جدی گرفت . شکل این پرزنت هم بسیار مهم است و باید کاملاً حرفه ای صورت گیرد. 
وی افزود : اما از سویی دیگر محتوا هم حائز اهمیت است و قبل از محتوای فنی محتوای اعتباری اهمیت دارد و در صورتی که اعتبار زیر سوال برود کار لطمه می خورد. از این رو باید در حضور فرا ملی درستکاری و امانتداری را مد نظر قرار داد یا به عبارتی دیگر راستگویی ، امانتداری و وفای به عهد در امر صادرات را به عنوان سه رکن مهم و اساسی پذیرفت.

وی در تشریح ساختار بنگاه های اقتصادی در کشور گفت : ساختار مهندسی در کشور ما ساختار بنگاه های کوچک است . این مسئله نه تنها در بخش مهندسی کشور بلکه در صنعت نیز به خوبی قابل درک است. تعداد بنگاه های صنعتی بزرگ اندک و بنگاه های اقتصادی کوچک بسیار زیاد است در حالی که در کشورهای صنعتی بزرگ اینگونه نیست. این مسئله به جامع شناسی جامعه بر می گردد که با بزرگ شدن یک بنگاه اقتصادی ادامه حیات برای وی امکان پذیر نیست. اینگونه است که در ایران چیزی تحت عنوان بنگاه های بین نسلی وجود ندارد.
مهندس ترکان در ادامه افزود : این از ضعف ساختار اقتصادی است که در ایران بنگاه بین نسلی شکل نمی گیرد که البته متاثر از موج های سیاسی ایجاد شده در جامعه بوده و شرایط مرحله به مرحله تغییر می کند لذا باید توجه داشت که با بنگاه های کوچک نمی توان در بازار های جهانی حضور داشت و کار پایدار و مهمی انجام داد. اینها ضعفهایی است که به چشم می خورد و باید برای جبران آنها راهکار ارائه داد. 

وی با بیان این راهکار اظهار داشت : کشورهایی که با ساختار بنگاه های کوچک فعالیت می کنند باید مراودات تجاری خود را در سطح بین المللی توسط یک کنسرسیوم و شرکت صادر کننده خدمات انجام دهند که در این خصوص شرکتهایی ایرانی نیز در این زمینه همانند شرکت سانیر در حال فعالیت هستند. شرکت هایی که در راس بنگاه های کوچک قرار می گیرند با تولید خوشه های صنعتی فضای کار در سطوح فرا ملی را تسهیل می کنند. در حوزه مهندسی نیز شرایط می تواند بدین گونه باشد تا صادرات خدمات به سهولت انجام گیرد.
مهندس ترکان با اذعان به اینکه خوشبختانه در برخی از حوزه های مهندسی چون سد سازی از رتبه های برتر دنیا به شمار می رویم و همچنین در بخش نیروگاهی نیز از ظرفیت های علمی و اجرایی خوبی بهره می بریم لذا این  مسئله می تواند  به عنوان یک امتیاز به حساب آید. 
وی افزود : حال با توجه به اینکه ظرفیت های پروانه های صادر شده در حوزه نظام مهندسی ساختمان و تعداد مهندسان عضو سازمان بیش از نیاز ساخت و ساز کشور عنوان می شود و لازم است برای بهره گیری از این ظرفیت انباشته بازار کار جدید فراهم شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ادامه داد : لازم است در تمامی استان ها بنگاه های پیش رو در امر صادرات تاسیس شود تا با رصد بازارهای بین المللی راه ورود نیروهای فنی برای ارائه خدمات تسهیل شود. همچنین استان های مرزی کشور نیز باید سهم بیستری از این بازار ها را در اختیار داشته باشند چرا که بعضاً اشتراکات فرهنگی و قومی می تواند ورود به بازارهای این کشورها را راحت تر کند و فضای خوبی را برای فعالیت بوجود آورد. 

وی در پایان تاکید کرد : شرایط بین المللی در باره ایران رو به بهبود است از این رو کشورهای همسایه اشتیاق بیشتری برای افزایش همکاری ها و تعاملات اینچنینی دارند . بازسازی عراق ، افغانستان ، پاکستان از این موارد است و همچنین برگزار ی جام جهانی در قطر نیز فرصتی خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران می باشد لذا با برگزاری متداوم چنین نشست هایی می توان به راهکارهای عملی موثری دست یافت و شورای مرکزی اهتمام جدی بر گسترش صادرات خدمات مهندسی خواهد داشت.



نظرات ارسال شده

ارسال نظرات

ارسال نظر

باز خوانی

کد داخل تصویر را وارد کنید

ساختمان نظام مهندسی ساختمان رفسنجان